2013. november 11., hétfő

A szoptatásról szubjektíve II. - A szoptatás modern kellékei:)

 Mivel fejjünk, miben tároljuk az anyatejet, mi kellhet még?

Érdemes előre beszerezni pár dolgot a témakörben: kézi mellszívót (nekünk a Medela Harmony jött be) és tárolóedényeket. (Elektromos (Pesztonka) nekem nem vált be.) Ha sanszos, hogy sok tejed lesz (mondjuk nem tudom, honnan lehetne ezt tudni, pláne első babánál:)), jó, ha van előre AIDS-teszted, tüdőszűrős eredményed, stb., mert így hivatalosan is leadhatod a lefejt anyatejet, bár ez a bonyolultabb, mert csak teljesen steril (csírátlan) tejet fogadnak el, és ahhoz az kell, hogy mindennap sterilizáld a mellszívót (mondjuk ez mikrós sterilizálóval, gőzsterilizálóval nem olyan nagy gond). Megteheted, hogy lefagyasztod a tejet, és meghirdeted, ha nagyon felgyűlt. 
Bár ezt nem nagyon javasolják, nagyon jól bejött: én (új) műanyag poharakba gyűjtöttem (ezeket előtte épphogy kicsit elöblítettem), folpakkal takartam le, erre befőttes gumi, és ráírtam a mennyiséget. Ezt utána egy hónapos (egészséges) babának minden gond nélkül lehetett adni. Másik módszer: kis lezárható műanyag dobozba folpakot tettem, arra öntöttem a tejet, meghagyva annyi plusz folpakot, hogy később letakarhassam vele. A tej így kis kockává fagyott, azokat egymásra raktam a mélyhűtőben egy zacsiban. Jóval kisebb helyet foglal, mint a poharas, de tán nehezebb túladni rajta. Az enyémet csak nagy, 9-hónapos baba itta, de neki bejött. Szerintem kicsinek is oké lett volna. És ott van még a jégkockatartó mint lehetőség.
Ezek a házi megoldások (lehet, hogy pár védőnő a haját tépné tőlük), vehetsz olyanokat is, hogy anyatejgyűjtő pohár (inkább arra az esetre, ha a te babád issza meg végül a tejet), anyatejgyűjtő zacskó – ez alapból steril, könnyen el is tudod adni. És hogy hol is hirdesd meg: erre tán a http://www.mamami.hu/ a legjobb. Ezt az oldalt sok más miatt is érdemes megjegyezni: mosható pelus adás-vétel, hordozócuccoké ugyanígy, egyebek (ruha, kiegészítő), plusz a fórum a hordozós-környezettudatos-kötődő neveléses anyukák paradicsoma.
Hasznos szoptatási kellék még az anyatejgyűjtő kagyló. Ez azért jó, mert míg az egyik mellből szoptat az ember, a másikból folyik a tej (legalábbis az első hónapokban) – a kagyló felfogja ezt, és szopi után akár megitathatod a babával, de mindenesetre jobb belegyűjteni, mint hogy össze-vissza tejeződj:). A melltartódba is teheted melltartóbetét helyett, de 1-1,5 óránál tovább ne tedd, mert mégiscsak műanyag,  nem szellőzik eléggé.
Remek tárgy még a melltartóbetét is: nekem ez jött be minden típus közül a legjobban, sok szivárgó anyatejet be tud szívni, és nem is olyan feltűnő, főleg szoptatós melltartóban. Utóbbi is hasznos tárgy lehet, bár el lehet lenni nélküle, a melltartónál csak az a lényeg, hogy ne legyen szoros, ne nyomjon sehol, és könnyen félre tudd tenni, ha szoptatás jön (azaz a kosaras ilyenkor nem a legjobb, főleg nem a betétes, legalábbis az én tapasztalataim szerint). Később vettem bababoltban is melltartóbetéteket - sokfélét árulnak, csak arra kell figyelni, hogy pamut legyen, és puha. Az eldobható nekem egyáltalán nem jött be, ázottnak éreztem mögötte a mellem - és nem is környezetbarát.
Én nem sterilizáltam a mellszívót minden nap, csak 2-3 naponta (klasszikusan kifőzve), de minden használat után rögtön elmostam és hagytam lecsöpögni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése