2015. július 22., szerda

Hogyan mossunk hordozót?

... Lehetőleg ne mossuk össze egyéb dolgokkal. Esetleg hasonló színű kendőket szoktam együtt mosni, de ruháktól külön szoktam mosni a hurcikat.
Ha új a hordozónk, első használat előtt mindenképp mossuk ki! (Hacsak nincs jelölve, hogy már mosva érkezik (finished), de ez igen ritka:))

Formázott hordozót (mei-tai, csatos, félcsatos, Bondolino...) én egyszerűen magában szoktam mosni kímélő programon, kis fordulatszámú centrivel, hogy ne sérüljön az anyag; (lehetőleg dupla) mosózsákban, hogy ne koppanjanak nagyot a csatok. A csatokat előtte érdemes összekapcsolni.  Hőfok a címke szerint. Ha foltot találok rajta, mosószappannal szoktam kimosni gépi mosás előtt, enyhén dörzsölve (pl. szivacs dörzsijével finoman, ha nem kendős). Ha kendő anyagú, a kendőkre vonatkozó szabályok is mérvadóak, vagyis: 

Kendőt - ha 100% pamut - a címkén jelölt hőfokon mossunk - általában ez 30-60°C. (Ha nincs rajta címke, 30-on mosnám.) Mindig folyékony mosószert használunk, mert a por a szálak közé ragad, rontva a kendő állagát. Vagy bababarát boltit szoktam használni, vagy saját keverésűt (http://antalvali.com/boszorkanykonyha/mosopor-gel-allagu.html). Utóbbit mindenhez használom, gazdaságos és öko, de mindent keményít egy kicsit. Túlélhető, két kötés után visszapuhulnak. 
Öblítőt nem szabad használni, helyette (ecetes) vizet. Kis fordulatszámra (600 körülire) állítsuk a centrit (amúgy máskor is ez lenne optimális a ruhák érdekében, hosszabb lesz az élettartamuk). Lehetőleg vízszintesen szárítsuk (én nem így szoktam, hanem hosszában kötélen, vagy több szárítószálra terítve; de nem volt gond), ne napon. Lehetőleg ne szárítógépezzük. Van, aki megteszi, hogy kezesebb legyen a kendő, de ronthatja is az anyagminőséget.
Ha jacquard kendőről van szó, lehetőleg vasaljuk is gőzölős vasalóval, hogy a szálakat fixáljuk; ha keresztsávoly, pont emiatt ne vasaljuk, mert merevvé tennénk vele a kendőt. 

Lenes, kenderes kendőt: max 40°-on, amúgy ld. fentebb.

Gyapjú tartalmú kendőt 30°C-on, gyapjú programon, centrifugálás nélkül mossunk. Ecetet, illóolajat szabad itt is használni. Kicsavarni nem szabad, csak finoman kinyomkodni. Ne szárítsuk lógatva, sem pedig napon, csakis vízszintes helyzetben, árnyékban.

Selymes kendőt max 30°-on, kézzel mossuk, ne centrizzük, ne tegyük szárítógépbe, ne szárítsuk napon ezt sem.

Bambuszos kendőt: hideg vízben, kézzel mossuk, ecetet ne használjunk, ne centrizzük!

Karikás kendőt az eddig olvasottak szerint mossunk, anyagától függően. A karikát érdemes védeni a karcolódástól. Azt szokták javasolni, hogy csomagoljuk zokniba - ez nekem nem vált be, mosás végére különváltak. A befőttes gumi hozott sikert.


Kendőmosásról itt is egy cikk: https://anyalanyagubanc.wordpress.com/2015/05/13/a-szovott-kendok-mosasa/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése